Kingdom Center
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Av frukten känner man trädet?

Gå ner

Av frukten känner man trädet? Empty KINGDOM CENTER ÄR EN SEKT!!!

Inlägg  Watcher mån feb 21, 2011 11:59 am

En religionssociologisk minimidefinition av sekt i sju punkter har gjorts av Roy Wallis:

1. Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas.
2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna.
3. Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap.
4. Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning.
5. Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.
6. Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp.
7. Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv.

KC uppfyller alla kriterier ovan!!!

Watcher
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Av frukten känner man trädet? Empty Av frukten känner man trädet?

Inlägg  Gustaf mån sep 15, 2008 1:29 pm

Min bild av församlingen KCS är inte direkt en växande skara människor, utan snarare en krympande skara. Har hört massa siffror. Vet inte vad som stämmer. Någon sa att församlingen bestod av närmare 300 personer tidigare, men idag bara innefattar knappt 50 personer. Har inga belägg. Ni får gärna rätta mig.

Men jag är nyfiken på vad församlingen har för frukt. Kommer det människor till tro nere i Vägaskred? Har ni döpt några nya medlemmar? Eller handlar förändringar i "församlingsmatrikeln" enbart om avhoppare (förlåt... utflyttare)?

Sägs ju att man på frukten ska känna igen trädet?

Gustaf
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet